Reklamen som ”suger fett”

Idag vet vi att det finns ett stort värde i att folk sprider reklamfilmer och annonser vidare till sina vänner via sociala medier och WOM (word of mouth). Bra och roliga reklamer kan på så sätt få mycket större spridning än vad som begränsas av den köpta reklamplatsen. Vad kan då göra mig mer nyfiken än när en ”60 plusare” berättade för mig om en rolig reklamfilm som hen fått mailat till sig av en vän. Att hen tycker den är så bra att den lett till handlingen att sprida den bland sina vänner, det kallar jag lyckad WOM. Eftersom reklam väldigt sällan är riktad mot äldre målgrupper och att det hör till ovanligheten att denna grupp är positivt inställda till reklam – känns det som att LG har lyckats med någonting extra. En reklam värd att bygga det här inlägget på med andra ord!
LG kompressor plus reklam

En tydlig vattendelare när man tittar på reklam är om den avser att marknadsföra högengagemangsprodukter (produkter som engagerar konsumenterna mer, t.ex. bilar eller bostad) eller lågengagemangsprodukter (produkter som kräver lågt engagemang, t.ex. mat eller tvättmedel). Den här reklamen handlar om dammsugare, en produktkategori som jag skulle säga hamnar lite i gränslandet mellan hög- och lågengagemangsprodukter. Men vänder och vrider man på köpbeslut kring dammsugare tror jag det är ganska vanligt att folk helt enkelt ”slår till” och bestämmer sig i butik. Köpbeslutet kommer utifrån preferenser som storlek, pris och varumärke snarare än någon specifik teknisk information. Med andra ord pratar vi här om en lågengagemangsprodukt.
LG kompressor plus reklam

Om vi ska titta närmre på vad som kännetecknar reklamers innehåll för lågengagemangsprodukter är en viktig del att de inte får innehålla för mycket information. Detta eftersom folk inte är intresserade av mycket information om en produkt de inte känner sig särskilt engagerade i. Det är knappast någon som är intresserad av vilka exakta ingredienserna ett diskmedel består av, utan det räcker med att den har ett visst varumärke så beslutar man sig utifrån det.

YES reklam från tidigt 90-tal

För lågengagemangsprodukter blir reklamens uppgift snarare att fånga konsumentens uppmärksamhet och påminna om att produkten finns. Sen är det viktigt att inrikta sig på enkla och tydliga argument. Om reklamen sedan får mycket uppmärksamhet fastnar argumenten av sig själv i minnet.

Efter att jag hörde en väns mormor beskriva för mig att YES diskmedel är mer drygt än andra diskmedel står det ganska klart för mig hur YES har lyckas hamra in sitt enkla budskap i konsumenters minnen. Så vad kan då passa bättre för en dammsugare än att den har en stark sugkraft? Humorn i LG´s reklamfilm skapar uppmärksamhet och bygger samtidigt på en tydligt kopplad produktegenskap vilket sänder ut ett enkelt budskap. Jag tycker LG träffat rätt med sin reklam när man till och med lyckas skapa WOM bland 60 åringar – bara att gratulera!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s