Loreen och Sveriges varumärke

Jag känner en hel del som är kritiska mot Eurovision som fenomen och förundras över dess popularitet. Själv är jag faschinerad över ett tv-program som drar mer än 100 miljoner tittare under en kväll. James Surowiecki (som skrivit boken Wisdom of Crowds) skulle nog dessutom hävda att det är den bästa låten som vinner genom folkets röster.

Azerbaijan – The land of everything

Mellan akterna tillåts värdnationen göra reklam för sig själv. Frågan är om inte klippen som visades mellan bidragen i årets ESC dock bör benämnas som propaganda. För vem hade en aning om att Azerbaijan bl.a. är ”Land of art”, ”Horsemen land”, ”Land of water”, ”Land of carpets”, ”Land of Tea” etc etc. (listan var som vi såg hur lång som helst). Det blev nästan komiskt när Azerbaijan är ett land som i medierna främst beskrivits som ”The land without democracy”. Även om propagandan var överdriven är jag väldigt nyfiken på hur mycket landets turism kommer öka den närmaste tiden! För det lär den garanterat göra. En annan intressant fråga är förstås också hur Sverige kommer framställa sig när det är vår tur nästa år som värdnation.

Åter till Loreen och betydelsen av Sveriges plats i rampljuset. Under de senaste åren har det talats mer och mer om att nationers image och varumärke blivit viktigare. Betydelsen har ökat genom bl.a. globaliseringen, ökad kommunikationen mellan länder, internationell kommers och världspolitiken. Länder och städer som har ett positivt rykte och en positiv image kan dra stora fördelar av detta. Landets medborgare kan dra stor nytta av att landet man kommer ifrån har ett starkt varumärke. Inte minst när medborgaren ger sig ut utanför landets gränser. I boken Brands and branding (som bl.a. skriver om länders varumärken) beskrivs att en manager som kommer från Sverige alternativt Irak uppfattas helt olika ute på den globala företagsarenan. Detta p.g.a. vilka uppfattningar människor har om respektive land. Ett annat tydligt exempel är hur vi uppfattar skillnader på en produkt som det står ”Made in Japan” alternativt ”Made in Vietnamn”.

De flesta länder i världen (med några få undantag) kommunicerar med världen utanför. Enligt en modell (ur boken Brands and branding) byggs landets image (i huvudet på människor utanför landet) upp genom följande sex aktivitetskanaler:

1. Turism – bl.a. genom att turister besöker ett land eller ser reklam för andra länder.
2. Export av varor och tjänster – se bara hur IKEA påverkar bilden av Sverige utomlands.
3. Landets politik
4. Attraktionskraft för utländska investeringar och arbetskraft/”talanger” (infrastruktur?)
5. Kulturella och idrottsliga framgångar.
6. Invånare – t.ex. politiska ledare, popstjärnor, ikoner (se tidigare inlägg om kulturella ikoner) och befolkningen i stort.

Teorin bakom att styra och påverka identiteten och ett lands rykte bygger på att man har en klar och tydlig bild av vad landet är och vad det står för. Och sedan koordinera strategier och kommunikationen kring dessa sex aktivitetskanaler så att de tillsammans förstärker landets image. Vilket i praktiken är näst intill omöjligt att få full kontroll över.

Loreen med segerstatyetten

Årets vinnare av ESC 2012

Men vad betyder det att Sverige vinner ESC 2012?
Ja, självklart är det positivt för landets image utomlands. Vi pratar här om en kulturell framgång och popstjärna som följts av miljontals människor. Det skapar både ren uppmärksamhet och medvetenhet på den internationella arenan. Plus att det kopplar samman positiva associationer med Sverige och dess image. En image som alla vi svenskar kan dra nytta av när vi beger oss utomlands för jobb eller i andra ärenden.

Vi kan ju därför fråga oss om alla dessa hobbykritiker inte borde tänka om och istället se fördelarna med världens största musiktävling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s