Telia – ett steg fram, två steg bak

Telia och deras varumärke är en intressant historia att följa. Företaget har sedan länge förknippats med bra täckning men (tyvärr) höga priser. Jag skulle nog påstå att varumärket över tid främst stått för trygghet (i motsats till innovation).

Telia och SpotifyMen under de senaste åren har det börjat röra på sig. Med ny logga och en satsning på iPhones och Spotify med Telias abonnemang har en ansiktslyftning ägt rum. ”Gamla stelbenta Telia har blivit trendigt” skrev nättidningen NyTeknik. Denna satsning skulle jag tolka som att man helt enkelt försökt nå yngre konsumenter. Målgrupper som det är stenhård konkurrens om och som teleoperatörerna Telenor, Tele2 och Tre i högre grad valt att rikta sig mot med kontinuitet.

Men i maj i år gick Telia helt plötsligt ut med att man skulle börja ta betalt för IP telefoni (som bl.a. Skype och Viber). Detta skapade ramaskri bland konsumenter på nätet vilket lett till att Telia idag gick ut med att man backar till att endast nya kunder kommer att få betala för IP telefoni.

Frågan är vad detta får för konsekvenser. I sina uttalanden menar Telia att Skype ”är något som på sikt skulle kunna konkurrera ut de traditionella röstsamtalen”. Man ska dock vara på det klara med att Skype som program och fenomen snart har funnits i nio år (även om det från början endast använts via datorn), så man kan inte påstå att de är särskilt snabba på bollen. Risken blir nu alltså att Telia kommer bygga på sitt varumärke med associationen ”bakåtsträvare” – vilket går i motsats riktning med att försöka nå de yngre målgrupperna. Detta utspel kan alltså få konsekvenser för deras varumärke.
Telia och SkypeMen hur ska man agera om man anser att IP-telefoni ”åker snålskjuts” på Telias bekostnad? Det är förstås ingen lätt nöt att knäcka, men frågan är om det inte är fel strategi att försöka bromsa utvecklingen.

Som parallellt exempel tycker jag man kan titta på hur Apple hanterade mp3 utvecklingen. När diskussionen om mp3 nedladdning var som hetast och argast i början av 2000-talet och skivbolaget gjorde allt för att stoppa den. Då började Apple istället titta på möjligheterna med mp3 nedladdning och skapade betaltjänsten på iTunes. Den gick ut på att konsumenter kunde börja betala för sin musik-nedladdning och dessutom köpa enstaka låtar. Affärsidén och tänket byggde på att försöka surfa på utvecklingsvågen istället för att bromsa den. Företag som lyckas med detta ses som modernt och innovativt. Och dessutom förknippas man med att gynna konsumenternas behov, vilket förstås är mycket positivt.

Om nu efterfrågan är att folk vill använda IP telefoni istället för att betala för vanlig telefoni måste det finnas sätt att ”surfa på den vågen” och bli betraktade som nytänkare istället för bakåtsträva. Frågan är bara hur – men jag är säker på att nöten går att knäcka!

3 thoughts on “Telia – ett steg fram, två steg bak

  1. Ping: Fräcka Telia vill ha extra betalt för Internetbruk beroende på vad man gör på Internet

  2. Ping: Frekke Telia vil ha ekstra betalt for nettbruk avhengig av du gjør med nettet

  3. Ping: Varumärkeskriget i OS | KOMUNIK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s